Search
  • Ételem - Életem

🍞 Jobb a teljes kiőrlésű, mint a finomított fehér? 🍞

Updated: Sep 25, 2020

A nemesség tudta korábban, hogy nem. Náluk ha kenyér került az asztalra, az csak fehér lehetett.


Velünk pedig bármennyire is próbálják elhitetni, hogy jó és kell nekünk a teljes kiőrlésű liszt, sajnos ennek inkább az ellenkezője igaz. Miért?


  • Magasabb a gluténtartalmuk, mint a finomított lisztnek, mivel a gabona minden részét tartalmazzák hántolás nélkül;

  • A korpában levő fitinsav gátolja a tápanyagok felszívódását (vashiány esetén pl. egyáltalán nem kellene fogyasztani) és gyengíti a bélfalat. Emiatt a korpa nem tekinthető jótékony rostnak, akkor sem, ha kapszulában árulják a jó emésztésért…

  • A csírában található az agglitinin nevű fehérje, szintén bélirritáló, illetve a gombatoxinok 90%-a és a növényvédőszerek maradványai is itt vannak;

  • Jelen van a már tegnap említett fruktán is, ami fermentálódik a bélrendszerben, és nem a jó flórát támogatja (puffadást, gázosodást tud okozni);

  • Tévhit, hogy a teljes kiőrlésű tésztaféle cukorbarát és hogy jobb a hasnyálmirigynek, mint a finomított, fehérlisztes ételek.


Én ezek miatt senkinek sem tudom/fogom ajánlani a különböző lisztek vásárlását és a belőlük készült termékek fogyasztását. Vannak problémák, amikor a teljes, csalásmentes elkerülésük elengedhetetlen, de volt már olyan velem is, mint ahogy a képen látható, hogy én is megettem a tihanyi piacról ezt a meggyes pitét, pedig a mindennapjaimnak majdnem 5 éve egyáltalán nem része az ilyen szénhidrátok fogyasztása.




Rengeteg tápanyagdús ételünk, jótékony keményítős szénhidrátunk van, amelyek háttérbe szorulnak a kész pékáruk és tészták miatt, pedig sokkal jobban funkcionálnak, mint a gyulladáskeltő, helyfoglaló társaik.

Még ha kicsit többet is kell egy tápláló étkezéshez készülni, mint amikor megvan a reggeli egyenesen a pékségből, minden segítséget megadok hozzá, hogy ne okozzon fejtörést és hosszas fáradozást az előkészület. A szervezet pedig érezhetően meghálálja a törődést.


Hivatkozások:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23482055/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24741171/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25694676/