Search
  • Ételem - Életem

Mi a közös a gyümölcsben és az alkoholban?

Updated: Sep 30, 2020

A bennük levő cukor, ami egyből megy a májnak. És mi a különbség a kettő között? Hogy míg az egyiktől tudatosan tartózkodunk - jobb esetben -, addig a másikkal kapcsolatban azt gondoljuk, kilószámra kellene fogyasztani, mert olyan egészséges.



Korábban írtam róla, hogy gyomor- és epeműködés szempontjából miért nem jó, ha gyümölcsöt eszünk magában vagy natúr zabkásával reggelire. De mi a helyzet a gyümölcsökkel egyébként?


Általában szeretjük őket, mert szépek, finomak, édesek, lédúsak, rostosak, szomjoltóak és úgy tudjuk, tele vannak vitaminnal.


Tévhit 1: A gyümölcsök tele vannak vitaminnal.

A különböző ételcsoportokon belül igencsak alulmaradnak tápanyagok tekintetében, ezért a vitaminraktárak feltöltésének nem a sok gyümölcsfogyasztás a legjobb módja.


Tévhit 2: A gyümölcsök nem hízlalnak, bármikor lehet őket enni.

Az első tévhit után talán ez a második legnagyobb. Sokan fogyás céljából helyettesítenek rendes ételt, étkezést gyümölccsel vagy még gyümölcsnapokat is tartanak. Ez egy olyan hadművelet a hasnyálmirigy, a máj és a belek ellen, amiért a szervezet nem éppen lesz hálás hosszú távon.


Tévhit 3: A gyümölcsök vércukorbarátak, a cukor- és koleszterinproblémákért az állati eredetű zsírok és fehérjék felelősek, nem a gyümölcscukor.

Kísérletek bizonyítják, hogy a fruktózban gazdag étrenden levő patkányoknál 198%-kal nőtt a vérük trigliceridszintje - hiszen a cukor azonnal a májba érkezik, amit az zsírrá alakít át és már szállítódik is a vérben-, 90%-kal a koleszterin és 15%-kal lett magasabb a vérnyomásuk.


Tévhit 4: A gyümölcslevek egészségesek.

A gyümölcslevek, akkor is, ha nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, folyékony cukrok. Nincs mellettük semmilyen más alkotó, ami egy feldolgozatlan gyümölcsben jótékony, pl. rost, hanem csak cukros lé.


És akkor most ne egyél gyümölcsöt, amikor épp érik minden? Nem, nem ezt mondom.

Aminek most van szezonja, annak örülni kell, hiszen csak rövid ideig elérhető. Ami viszont nem mindegy, az az, hogy egy napon, étkezésen belül mi az a mennyiség, ami még jótékony lehet, illetve mely gyümölcsöket érdemes előnyben részesítened és mikor is pontosan.


Jelentkezz funkcionális táplálkozási tanácsadásra és segítek!


Hivatkozások:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19381015/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15824194/

https://chriskresser.com/what-is-nutrient-density-and-why-is-it-important/

Kevesebb jelenjen meg