top of page
Search
  • Writer's pictureÉtelem - Életem

A szépség belülről fakad

Retinolos krém, béta-karotinos naptej, E-vitaminos, hialuronos, C-vitaminos szérumok… ezeket a hatóanyagokat első sorban MEGENNI kellene, nem (csak) felkenni.




SzÉPség… „A szépség belülről fakad”, nemcsak átvitt értelemben, hanem fizikálisan, testi egészséget tekintve is. Hiába a csoda „arcrutin”, a ruha, a fodrász, a pedi-mani, a ráncfelvarrás. Ha belül nem vagy jó állapotban, lehet foltozgatni kívülről, de a vakolat folyamatosan omlik és nem javul az alap…


Min múlik a bőr minősége?


  • Genetikán, kétségtelen, különösen ami a bőr és kötőszövet feszességét illeti. (Sajnos, ha valakinek van egy kedvezőtlenebb adottsága, hajlamos hátra dőlni, hogy „ez van”, pedig van lehetősége eredményesen javítani rajta, sőt, nagyon fontos volna tennie érte.)

  • A belek állapotán, a májon, a bélflórán, az innen eredő immunrendszeren. Itt minél rosszabb a helyzet, annál gyulladtabbá tud válni a bőr akár pattanásokat, akár különböző krónikus bőrbetegségeket tekintve, ezzel felhívva a figyelmet a problémára.

  • A hormonrendszer állapotán. A mellékvese és a pajzsmirigy hormontermelése is meghatározó, nem csak a szexhormonok szintje:

  • Alulműködő mellékvesénél és pajzsmirigynél jellemző tünet a karikás szem, a pigmentfoltos (vagy épp hiányos), szárazabb bőr.

  • Az ösztrogén felel nemcsak a csontok sűrűségének fenntartásáért, hanem a bőr és kötőszövet feszességéért (kollagén szintézis) és a hidratált arcbőrért is. Szintjének csökkenése a menopauza előtt és után nemcsak a csontritkulást, de a ráncosodást, renyheséget is képes előidézni, ennek megelőzéséért pedig belsőleg folyamatosan tenni szükséges.

  • A progeszteronszint kifejezetten a faggyútermelésre van hatással, és elmondható, hogy anovulációs, progeszteronhiányos ciklusokban szárazabbá, érzékenyebbé válik az arcbőr is.

  • Nőknél magasabb androgénaktivitás esetén a többlet tesztoszteron gyulladt, zsíros bőrt eredményez hajhullással, melynek hátterében mindig ott áll az inzulinzrezisztencia.

  • A fehérjebevitelen. Ezen belül is nem csak a kollagéntípusú fehérjéken. Rengeteg nő mellőzi a komplex fehérjét az étrendjéből és a fehérjehiány általánosnak mondható, holott a megfelelő minőségű és mennyiségű fehérje elengedhetetlen a bőr rugalmasságához, szövetek épségéhez, fenntartásához. Kollagénhez és hialuronsavhoz pedig első sorban nem kapszulából, hanem hosszan főtt csontléből és porcos állati részek elfogyasztásából kellene hozzá jutni.

  • Koleszterinbevitelen. Vagyis az egészséges zsírok és omega-3-ban gazdag olajok (hal/alga) rendszeres fogyasztása kulcsfontosságú a bőr hidratáltságáért, ragyogásáért.

  • Antioxidánsok fogyasztásán, amiket a krémekbe is beletesznek: cink, D-vitamin, C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin + jód. Aki ezeket rendszeresen és megfelelő formában pótolja, a lehető legjobb módon gondoskodik a bőréről és ápolja szépségét.

  • Folyadékbevitelen. Mindenki tudja, mennyire fontos a hidratáció, sokan mégsem isznak eleget és/vagy nem történik meg hozzá az elektrolitok bevitele (nátrium, kálium, magnézium).

  • A nyugodt, EGÉSZséges életvitelen. Alvás, mozgás, edzés, tiszta levegő, napsugarak, belső harmónia… ezek híján a ráncok szaporodnak és a lélekkel párhuzamosan a test fonnyad.


Összességében a csoda krémek és kezelések helyett/mellett legfontosabb belülről ragyogtatni magad. Coco Chanel szembesítő szavaival: „Húszévesen olyan az arcod, amilyennek a természet teremtette. Harminc évesen olyan, amilyenre az élet formálta. De ötven évesen olyan, amilyet megérdemelsz.”



Csonka Júlia funkcionális táplálkozási szakreferens és dúla

bottom of page