Search
  • Ételem - Életem

Vasraktározás, vashiány

Ritkaság az, amikor valaki genetikailag fokozottan raktároz vasat a sejtjeiben (hemokromatózis), és nagyon gyakori állapot manapság a vashiányos szervezet.



Laboreredményekkel kapcsolatban fontos tudni, hogy a vérből nézett vas érték kizárólag azt mutatja meg, mennyi vas kering a vérünkben, és nem azt, hogy mennyi raktározódik a sejtjeinkben. Önmagában egy vérkép + vas érték ezért nem ad hiteles információt a sejtszintű vaskészletünkről.


1. Vashiányos vérszegénység esetén biztos, hogy sejtszinten is nagy a vashiány (egyéb tápanyaghiányok mellett pl. folát, B12).

2. Tartományon belüli vérkép + vas értékek viszont nem jelentik azt, hogy biztosan fel vagyunk töltve a szükséges mennyiségű vassal.


Mikor lehet sejtszintű vashiányra gyanakodni?


  • Ha alig van energiád, fáradékony vagy;

  • Hullik a hajad;

  • Nem megfelelően termelődnek a pajzsmirigyhormonjaid (a vas nélkülözhetetlen a TPO enzim termelődéséhez, ami a pajzsmirigy T4 és T3 hormonjainak előállításáért felel);

  • Ha gyenge az immunrendszered, könnyedén megbetegszel;

  • Fájó gyomorral, refluxszal küzdesz (a megfelelő savas közeg elengedhetetlen a vas felszívódásához);

  • Nem megfelelőek a bélfunkcióid (a vas a vékonybélból szívódik fel, ha itt gond van, nem tud kellőképpen);

  • Gyulladás van a szervezetben (ilyenkor a felszívódás leszabályozódik, a vasat átcsoportosítja a szervezet, a szérum vasszint csökken, ferritinben halmozódhat);

  • Nagymértékű a menstruációs vérveszteséged bő vérzés miatt (háttérben hormonális egyensúlytalanság lehetséges);

  • Nem eszel rendszeresen vastartalmú ételeket (legjobban felszívódó hem-vas forrásai a máj és marhahús);

  • ”Antitápanyagokkal” akadályozod a vas felszívódását (glutén, fruktán, lektinek, kazein, fitinsav, oxálsav, stb.)


Honnan érdemes a megoldás felé elindulni?


Egy laborvizsgálattól, ahol vérképen és szérum vason kívül megnézik, hogy mennyi vas szállítódik a sejtekbe (transzferrin), mennyire telített (transzferrin szaturáció) és a legfontosabb alkotó: mennyi vas van a sejtekben (ferritin).


Az értékeket tudni kell értelmezni, nem elég csak csillagokra figyelni, majd ez és egy átfogó állapotfelmérés alapján levonni a konklúziót.


A vas-szulfát tartalmú vaspótló kiegészítők árthatnak a bélflórának, ezért a vas felszívódását először is természetes módon kell támogatni, ezen felül pedig, ha szükséges az értékeket látva, emésztésbarát vaskiegészítés formájában.


Nézd meg a konzultációs lehetőségeket, ha célirányosan támogatnád a szervezeted.