Search
  • Ételem - Életem

Amiben gazdag a vegán étrend, pedig nem kellene – A vegán zsákutca 2. rész

Updated: Sep 30, 2020


  • Gazdag gyulladáskeltő növényi olajokban (napraforgó, repce, magolajok). Magas az omega-6 tartalmuk és instabil szerkezetüknek köszönhetően oxidálódnak, transzzsírokká alakulnak, növelik az oxidált LDL szintet, kimerítik a szervezet antioxidáns raktárait, így növelve a gyulladásos és daganatos betegségek kockázatát. Több kutatás mutatta ki ezeknek a megbetegedéseknek és a növényi olajok fogyasztásának az összefüggését.

  • Gazdag hüvelyesekben (szója, lencse, bab, borsó, földimogyoró), ami a vegánok fő fehérjeforása. Ha tapasztaltál már ilyen étel elfogyasztása után bármilyen kellemetlen emésztési tünetet, akkor nem véletlenül. A bennük levő FODMAP-ok (fermentábilis szénhidrátok) egyrészt sokaknál puffadást okoznak, másrészt a hüvelyesekben levő lektinek és fitinsav irritálják a beleket, károsítják a bélfalat és így béláteresztéshez vezetnek. Míg a lektintartalom megfelelő áztatás és főzés hatására csökkenthető, a fitinsav nem.

  • A szójáról külön tudni kell a fentiek mellett, hogy a legerősebb fitoösztrogén, goitrogén hatásával pedig a pajzsmirigy működését gátolja. És az egyik legnagyobb allergén. A másik ilyen a földimogyoró.

  • Gazdag magokban, a magok pedig a már említett fitinsavban. A fitinsav gátolja a pepszin, az amiláz, a tripszin enzimek működését, amik a fehérjék és a keményítők lebontásáért felelnek, megakadályozza a tápanyagok felszívódását, károsítja a bélnyálkahártyát és a beleket egészen béláteresztésig. A nagy mennyiségű magfogyasztás ezért nem ajánlott.

  • Gazdag az étrend szénhidrátokban. A gabonák, gyümölcsök (fruktóz) nagy mennyiségben csökkentik az inzulinérzékenységet, rontják a májfunkciót és fermentálódhatnak a belekben.


Dr. Steven Grundy egy egész könyvet írt A növényparadoxon címmel arról, hogy milyen toxikus anyagokkal védekeznek a növények a saját életben maradásuk érdekében, és hogy a mi szervezetünkbe kerülve hogyan keltenek gyulladásokat, autoimmun betegségeket, a vér-agy-gát áteresztővé válását és ezzel együtt számos idegrendszeri tünetet és betegséget. Ajánlom a könyvet beszerzésre és elolvasásra, ha valaki többet szeretne ezekről tudni.


A felsorolt anyagok miatt a vegán étrend nem nevezhető gyulladáscsökkentőnek. Épp ellenkezőleg. Gyulladáscsökkentő a szigorú autoimmun protokoll és a ketogén étrend, amelyekben a felsorolt anyagok – néhány gyümölcsöt kivéve – a fenti okokból kifolyólag szigorúan mellőzve vannak.


Funkcionális táplálkozási tanácsadásért fordulj hozzám bizalommal!


Hivatkozások:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9727614

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9264272/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11010706/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6405399/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5764899/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3189212/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4409494/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3470874/

https://www.ahajournals.org/.../10.1161/01.ATV.13.10.1533

https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S0140673671910865

https://www.cambridge.org/.../FECD365CF18A62262B88379AF43...

https://onlinelibrary.wiley.com/.../j.1745-4506.2001...

42 views0 comments

Recent Posts

See All