Search
  • Ételem - Életem

PREBIOTIKUM FILLÉREKBŐL, avagy a multifunkcionális savanyúság

Updated: Sep 30, 2020

Divatba jött újra a fermentálás, vagyis a hagyományos savanyítás sóval és vízzel. De mire is jó ez?


A fermentálás egy erjedő folyamatot takar, aminek egyik fajtája a tejsavas erjesztés. Ennek nincs köze a tejhez, csupán az történik, hogy az erjedés során Lactobacillus törzsek keletkeznek. Három dologra van szükség hozzá: jelen esetben valamilyen zöldségre, sóra és vízre. Ha ez a hármas egy üvegbe kerül, akkor a zöldségekben levő szénhidrátok erjedésével értékes prebiotikus baktériumtörzseket kapunk, amelyek a zöldségben levő cukorból táplálkoztak. A megfelelő sózással pedig tudjuk biztosítani azt is, hogy káros (penész)gombák viszont ne keletkezzenek az üvegben.


Ez a jótékony erjedés egy hetekig zajló folyamat, melynek a végére – legalább 3 hét elteltével – megkapjuk a savanykás fermentált zöldségünket, ami


- támogatja a gyomorműködést - biztosítja az emésztéshez a megfelelő pH közeget - prebiotikus törzsekkel támogatja a jó bélflórát - erősíti a bélfalat - segíti az egyéb tápanyagok felszívódását az ételekből (pl. vas) - gyógyítja az egész emésztőrendszert a gyomortól kezdve - lassítja a szénhidrátok felszívódását, ezért IR-eseknek, cukorbetegeknek is kifejezetten ajánlott.


Gyomorbántalmak esetén érdemes minden étkezés előtt fogyasztani kicsit, egyébként pedig lehetőleg minden főétkezéshez.


A zöldségekkel jó kísérletezni, mi hogy ízlik. Krumplis kovászos uborkától kezdve reszelt sárgarépán át a kimchiig bármit el lehet tenni (a káposztafélék bizonyos esetben okozhatnak puffadást), fűszerezni ízlés szerint kaporral, kakukkfűvel, fokhagymával, gyömbérrel stb.


Az én tippem, hogy az első sikeres üveg elfogyasztása után érdemes több üveget forgatni. Nálam 6 db van a körben, amelyik kiürül, azt töltöm újra és így nem kell órákig a zöldséggel bíbelődni, aztán hetekig várni rá, hanem csak 10 percnyi időtöltés egyszerre az elrakás.


A fenti képen egy már kész vegyes répás-fehérrépás üveg van (a színén, állagán látszik, hogy kész) és egy frissen elrakott brokkolis.


Funkcionális táplálkozási tanácsadásért fordulj hozzám bizalommal!


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6567126/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6117398/