Search
  • Ételem - Életem

Szorongás, pánikroham és az étrend

A konzultációkon meglepően gyakran esik szó megélt pánikrohamokról, szorongásról. Sokakat érint a téma, arról mégis keveset hallani, hogy az étrendünknek, fizikai állapotunknak mekkora szerepe van ezeknek az idegrendszeri tüneteknek a megjelenésében, pedig legalább akkora, mint a mentális/érzelmi stressznek.




Nézzük, milyen tápanyagok és tápanyaghiányok állhatnak a szorongás, pánikrohamok kialakulásának hátterében:


  • Koleszterinhiány. Azaz a rövid és közepes szénláncú telített zsírok hiánya az étrendben. Agyunk 60%-a zsír, nem lehet ezért elégszer hangsúlyozni, hogy az alacsony zsírtartalmú étrend koleszterinhiányt eredményezhet, ez pedig idegrendszeri problémákat is. Korábban írtam már erről az anyatej összetételének vonatkozásában is.

  • Hosszú szénláncú omega-3 zsírsavak hiánya. Az EPA és DHA többek között felel az idegsejtek felépítéséért, ezért a gyermeki és a felnőtt idegrendszer megfelelő működéséhez is szükséges. Sokan nem tudják, hogy a rövid szénláncú telítetlen zsírsavakból mint amit pl. a lenmagolaj tartalmaz csupán 3-5% képes átalakulni EPA-vá és DHA-vá. Veszélyben van az, akinek az étrendje gazdag gyulladáskeltő növényi olajokban, ezekben süt-főz, és nem fogyaszt hetente többször halfélét vagy nem pótolja az említett hosszú láncú omega-3 zsírsavakat megfelelő formában.

  • Rézfelhalmozódás a szervezetben. A réz szabad és túlzott keringése a szervezetben nagyon tipikusan tud szorongást, pánikbetegséget, hiperszenzitivitást okozni. Főként az lehet érintett, aki kizár minden állati eredetű ételt az étrendből ami miatt cink és retinolhiány (A-vitamin aktív formája) alakulhat ki. Ilyen esetben, illetve mellékvese alulműködésnél nem termelődik elegendő cöruloplazmin fehérje, ami megkötné a keringő rezet. Fontos tehát a megfelelő cink és állati eredetű A-vitamin bevitel (béta-karotin nem elég), illetve a máj-epe detox útvonal támogatása, hogy a többletréztől a szervezet meg tudjon szabadulni.

  • Koffeinfogyasztás. Több kutatás mutatta ki a negatív összefüggést a koffein és a szorongásos rendellenességek között. Egyrészt a koffein mint pszichostimuláns képes beavatkozni az idegműködésbe, másrészt a mellékvese és a pajzsmirigy hormontermelésére negatívan hat (erről is írtam már bővebben), ezek pedig kihatnak az idegi működésre is. Végül, de nem utolsó sorban a koffein az ásványi anyagok fokozott ürüléséhez vezet, amelyek az idegrendszer épségéhez is nélkülözhetetlenek (pl. magnézium, kálium).

  • Ingadozó vércukorszint, hypo- és hyperglikémia. A vércukor hullámvasút egyrészt kimeríti a szervezetet, másrészt a hirtelen leeső vércukorszint fokozhatja a szorongást és képes pánikrohamot is kiváltani akár.

  • B12 vitamin hiány. Az idegsejtek képződéséhez nélkülözhetetlen minden életkorban. Veszélyben van, akinek a gyomorfunkciói elgyengültek és a bélből történő felszívódás sem hatékony, illetve aki növényi étrend mellett nem aktív formában pótolja a B12-t.

  • D-vitamin hiány. Az agy- és idegműködéshez szintén nélkülözhetetlen. Érdemes a D-vitamin szintet időnként ellenőriztetni, mert érhetnek kellemetlen meglepetések még nyári napozás mellett is. Ellátottságunk akkor jó, ha a referenciatartomány felső harmadában van az eredmény, ami sokszor csak megfelelő mennyiségű D3 pótlással biztosítható.

  • Nehézfémterheltség. Különösen a higany tudja összezavarni az idegrendszer működését és az idegsejtek pusztulásához vezet. Szemléltető videó: https://youtube.com/watch?v=ewNvcFJEHbA&feature=share

  • Emésztési problémák, hisztaminózis, bélflóra felborulása. Szintén volt már róla szó, a bolygóideg összekapcsolja az idegrendszert a bélrendszerrel és folyamatos a kommunikáció. Ahogy lent, úgy fent és fordítva.


Összességében nagyon fontos a megfelelő tápanyagellátottságot biztosítanunk szervezetünk számára az ép idegműködés érdekében is. Amennyiben pedig megjelentek a negatív tünetek, akkor a psziché támogatása mellett foglalkozni kell a fizikai oldallal, láthatjuk mekkora jelentősége van. Fordulj hozzám bizalommal, ha segítenéd a szervezeted működését.