Search
  • Ételem - Életem

A női ciklus szakaszai 4. Menstruációs

A női ciklus utolsó és egyben ismerni vélt szakasza a menstruációs fázis. Ismerni vélt, mert nem biztos, hogy ezt mind ismered, amiről most írok.




Hány napig tart ez a szakasz?


Általában 3-7 napig.


Milyen folyamat zajlik ekkor a testedben?


Meg nem termékenyülés esetén a petesejt felszívódik, a progeszteronszint (az ösztrogénnel együtt) pedig lecsökken. Ennek hatására a méhnyálkahártya elkezd leválni és menstruációs vérzés formájában ürül. A folyamatot a prosztaglandin nevű hormonszerű lipidmolekulák segítik a méh ereinek, majd izomzatának összehúzásával.

A vérzés megindulásával párhuzamosan a szervezet elkezdi termelni a korábban már említett FSH hormont, hogy serkentse a petefészekben a tüszőérést, és hihetetlen módon a vérzés utolsó napjaira már el is készül az ovulációhoz kiválasztott tüsző. Nicole Jardim-ot idézem: "Az AnyaTermészet nem szórakozik."


Milyen fizikai változásokat tapasztalhatsz ebben a szakaszban?


  • Nyilvánvalóan a menstruációs vérzés megjelenését, ami a folyamat és a hormonsztintek alakulásától függően különböző mennyiségű és többféle árnyalatú lehet.

  • A méhnyak enyhe nyitottságát, ami a vérzést lehetővé teszi.

  • Fokozott bélmozgást, ami a prosztaglandinoknak köszönhető.

  • Ha nagy mennyiségű, gyulladáskeltő prosztaglandin szabadul fel, akkor fájdalmas alhasi görcsöket, hasmenést és migrént is tapasztalhatsz. Bővebben erről máskor külön lesz szó, mert a szervezetedben levő tápanyag(hiány)oknak ebben rendkívüli szerepük van.


Hogyan érezheted magad ebben a szakaszban, milyen energiaszint jellemez?


A vérzés első napján általában a legalacsonyabb lehet az energiaszinted, jó eséllyel egyedüllétre és csak pihenésre vágysz, amit jogosan érzel. Ez az a nap, amit ha tudsz, alakíts úgy, hogy csendben el tudj vonulni a külvilágtól és csak a sajátod legyen.

A második naptól fokozatosan beindul az ösztrogén és a tesztoszterontermelés, nekik köszönhetően egyre inkább visszanyered energiával teli önmagad.

Az első két nap érdemes pihenni vagy gyengéd mozgást végezni pl. női jóga, majd ahogy érzed, lehetsz egyre aktívabb és dolgoztathatod az izmaidat.


Milyen étvágyat tapasztalhatsz a menstruációd alatt?


Optimális esetben az alacsony hormonszinteknek köszönhetően az étvágyad visszaesik és kifejezetten alacsony.


Hogy mire érdemes figyelned ilyenkor, hogy őrizd a jólléted, a stabil inzulinszintet, vagy épp enyhíts a tüneteiden a szervezeted támogatásával, azt egyéni konzultáción és a női ciklus- és termékenységtámogató komplex táplálkozási programon keresztül tudhatod meg.


Itt olvashatod, hogy a ciklusod első, follikuláris szakaszát mi jellemzi.

Itt a második, ovulációs szakasz jellemzőid tanulmányozhatod.

Itt a harmadik, luteális fázisról olvashatsz.