Search
  • Ételem - Életem

Terhesvitaminok

Tények & tévhitek következnek azokkal a mikrotápányagokkal kapcsolatban, amelyeknek a bevitelét a várandósoknak itt-ott-amott helyesen vagy helytelenül ajánlják vagy épp nem ajánlják.


Fontos ez a téma, ezért még fontosabbnak tartom a káros tévhitek eloszlatását és hogy tisztában legyünk azzal, mire és milyen formában van valójában szükség.




TÉVHITEK:

  • A-vitamint (retinolt) és az ebben gazdag májat nem szabad fogyasztani, mert fejlődési rendellenességet okoz. Ez a tévhitek egyik legsúlyosabbika... óriási probléma ezt terjeszteni, hiszen az A-vitamin aktív formája pont a fejlődésért felel, és jelenléte meg tud előzni olyan rendellenességet mint pl. a vakság, süketnémaság. Rendszeres, heti 1-2 alkalommal történő májfogyasztás kifejezetten ajánlott emiatt preventatív jelleggel is. Kizárólag a szintetikus A-vitamin (retinyl-acetát) pótlás jelenthet veszélyt, illetve olyanfajta túladagoltság, amit nem ellensúlyoz elegendő D3 és K2 vitamin.

  • Magnéziumot a 36. hét után nem szabad pótolni, mert lelassítja a méhösszehúzódásokat és akadályozza a természetes szülési folyamatokat. Ismét súlyos tévedés. Számtalan kutatás támasztja alá a magnézium szülésnél is pozitív hatását, hiszen általa minden sejtfolyamat meg van támogatva. Egyedül a magnézium-szulfát (keserűsó, Epsom só néven ismert még) lehet problémás, mert jelentős nyugtató, lazító hatása van. Ám ezt a formát ülő/lábfürdőnél szokás alkalmazni, illetve nagy mennyiségben epeútvonalak tisztítására ajánlott speciális kúrához és hashajtásra. Kapszulákban tehát nem találkozunk vele. A többi magnézium forma pedig biztonsággal szedhető, sőt... minél több, annál jobb mind a baba, mind az anya számára.

  • Folsavat kell szedni a magzati velőcső záródásához, végig a várandósság alatt. Nem állja meg a helyét ez az állítás. Egyrészt a velőcső záródása a terhesség 4-5. hetének végére befejeződik. Másrészt Magyarországon a lakosság megközelíthetően 70%-ánál fennáll bizonyos MTHFR mutáció, ami miatt a B9 vitamin szintetikus formáját (folsav) a szervezet nem ismeri fel és nem tudja a biológiailag aktív formára (folát) átalakítani. Ez több okból probléma: a folsav felhalmozódik a véráramban, emeli a homocisztein szintet, azaz potenciális gyulladáskeltő az anya számára, a magzat pedig szintén nem jut hozzá a kezdeti időszakban számára oly fontos foláthoz. Az itthon beszerezhető terhesvitaminok 99%-ában még mindig szintetikus folsav található, és a szakemberek többsége gyakran még külön is ajánl folsavtablettát, ami komoly veszély a nőknek és a babáknak is.

  • Pajzsmirigyproblémával élő nőnek, kismamának tilos jódtartalmú terhesvitamint szedni vagy bármilyen formában jódhoz jutni. Ismét egy több sebből vérző állítás. Nemrég egy egész cikksorozaton keresztül bemutattam miért nélkülözhetetlen mikrotápanyag a jód a magzati fejlődéshez és az anyai szervezet számára is.

  • A C-vitamin nagy mennyiségben vesekövet okoz. Általános tévhit. Épp ellenkezőleg, megelőzi a kövek kialakulását.


TÉNYEK:

  • Magnéziumra a várandósság előtt, teljes ideje alatt, után nagy mennyiségben szükség van, kivéve a szulfát és oxid formákat.

  • A májfogyasztásnak, A-vitamin állati eredetű bevitelének D3 és K2 vitaminnal együtt baba-mamavédő hatása bizonyított.

  • Kolinra nagyobb szükség van az idegcső záródásához, mint folátra. A foláthiányt a kolin képes kompenzálni, fordítva viszont a kolinhiányt a folsavpótlás nem. A kolin legjobb forrásai a tojássárgája, a máj, a lazac, a zöldleves zöldségek.

  • A folsav pótlás biztonságos módja metil-foláttal kell, hogy történjen.

  • B12 vitamin szintén szükséges az idegcső záródásához a kezdeti időszakban, támogatja a folát felszívódását és nélkülözhetetlen a vérképzéshez. A szintetikus cianokobamalin forma viszont megint többet árt, mint használ: amellett, hogy alacsony a biológiai hasznosulása, gátolja a pajzsmirigy működését. Sajnos megintcsak a terhesvitaminok 99%-ába ezt a formát teszik...

  • Vas. A B-vitaminokkal kéz a kézben szintén fontos a jelenléte az egész várandósság alatt a vérképzéshez, a pajzsmirigy működéséhez és ezáltal a magzati fejlődéshez. Kapszula formájában viszont nem ajánlott szedni a bélflóra egészsége érdekében, hacsak nem indokolt a pótlás súlyos vashiány miatt, ám ez esetben is kizárólag kelátkötéses formában (vas-biszglicinát) és vaspanel nyomonkövetésével.

  • Az EPA és DHA omega-3 zsírsavak nélkülözhetetlenek a magzati idegfejlődéshez és képesek megelőzni a gyerekkori asztma kialakulását. Ennek biztosításához hetente többször érdemes kistestű tengeri halfélét fogyasztani vagy pedig tiszta, alacsony TOTOX indexű természetes triglicerid formában pótolni ezeket a zsírsavakat (a kapható kapszulák sokasága nem ilyen sajnos).

  • K1 és K2-MK4 vitaminokra szüksége van a magzatnak ahhoz, hogy a megfelelően szimmetrikus arc ki tudjon alakulni, kellően széles legyen az állkapocs és az orrnyereg. Az anyai szervezetnek pedig ezeken kívül K2-MK7 jelenléte is kell pl. azért, hogy a fogazata ne menjen tönkre a várandósság alatt. Zöldleves zöldségekből a K1 biztosítható, K2-nek a pótlása viszont fontos külön.

  • A jód pótlásának szükségessége is megkérdőjelezhetlen, pajzsmirigyhormon szedése pedig nem helyettesíti a jódot.


A jó hír az, hogy a felsorolt mikrotápanyagok közül sok mindent tudunk biztosítani az étrendünkön keresztül magunk és a babánk számára.

A rossz hír pedig, hogy óriási mértékű a félretájékoztatás az ajánlott bevitelt és pótlást illetően, az is, hogy a patikák polcain nem található egyetlen természetes terhesvitamin-komplex sem, illetve az is gond, ha egy (leendő) anyuka abban a hitben él, hogy egyetlen kapszula le tudja fedni a tápanyagszükségleteit. Sajnos nem, egy jó komplex sem, mert fizikai képtelenség, hogy egy tablettába beleférjen minden a megfelelő mennyiségben.


Mit lehet akkor tenni, hogy gond nélkül biztosítsuk a szükséges tápanyagokat?


Tudnunk kell jól és értőn táplálkozni, hiteles forrásból tájékozódni vagy segítséget kérni ehhez és a mikrotápanyagok szükséges pótlásához is.


A termékenységtámogató komplex táplálkozási programot szeretettel ajánlom, ami mindezekkel kapcsolatban személyre szabottan segít részletesen.


Hivatkozások:


https://journals.sagepub.com/.../10.1177/156482650102200304

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5590399/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15899543/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19968891/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21508090/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29883396/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24801466/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6722688/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2621042/

https://www.who.int/elena/titles/bbc/fish_oil_pregnancy/en/

https://www.gyogyitojod.hu/varandossag

https://www.metropolitandentalcarenyc.com/blog/vitamin-k2

https://www.ericdavisdental.com/.../how-our-ancestors.../