Search
  • Ételem - Életem

“Nem vagyok gluténérzékeny, ezért nekem árt, ha gluténmentesen eszem.”

Mondanám, hogy logikus ez a következtetés, hiszen ha azt az információt kaptuk, hogy mindenfélét kell enni a bélflóránk sokszínűségének érdekében, és ha valamit elhagyunk >csak úgy<, akkor annál kevesebb dolgot fogunk tudni megemészteni és rosszabb lesz az állapotunk... ki kérdőjelezné ezt meg? Valójában viszont ez téves vélekedés és inkább a fordítottja igaz. Különösen a glutén fogyasztásának esetében.


A gluténtartalmú gabonák elfogyasztásával a bennük levő gliadin aktiválja a zonulint a bélben, ami ilyenkor felszabadul és megnyitja a bél sejtjeinek szoros összekapcsolódását 4-6 órára. Mit is jelent ez?

Hogy a különböző molekulák, tápanyagok, fehérjék, toxinok átjuthatnak így a védtelen bélfalon. Ez egyrészt a bél gyulladását okozza, másrészt fokozott immunreakció követheti - súlyos esetben autoimmun gyulladás -, hiszen a bél átereszt és beengedi a véráramba azokat a molekulákat, amelyeknek ott ép bélfal esetén semmi keresnivalója nem volna.


Következésképpen a gluténtartalmú gabonák fogyasztásával pont nem a bélflóránkat védjük. Kerülésükkel többet tehetünk magunkért, mint gondoljuk, autoimmunitás esetén pedig ezt szigorúan be kellene tartani...

Két korábbi bejegyzés arról, hogy mi volt a helyzet régen a gluténnal és mit kell tudni a teljeskiőrlésűekről itt és itt olvasható.



A képen héjában főtt édesburgonya szeleten vastagon májkrém van. Mennyei! Működik reggelire, vacsorára, jó nyomelem & vitaminbomba, jók a színei, nem száraz, feltölt energiával.


Várlak szeretettel funkcionális táplálkozási tanácsadásra, ha szeretnéd a bélflórádat és a szervezeted a táplálékaiddal támogatni!